Sätt fart på förbränningen

Skippa inte frukosten, det sabbar förbränningen.

1. Styrketräna
Nyckeln till en hög förbränning stavas muskler. Din dagliga kaloriförbrukning är tätt förknippad med hur mycket muskler du har. De bränner kalorier, också när du sover.

2. Kicka igång konditionen
När du tränar hjärtat produceras enzymer som bryter ner fett och gör att kroppen kan använda det som energikälla. För att fett ska kunna brännas som energi krävs syre. Människor med hög hjärtkapacitet har väldigt lätt att bränna fett, eftersom deras muskelceller får mycket syre.

3. Intervaller gör jobbet
Bryt rutinerna och ge kroppen en liten chock. Studier visar att människor som lägger intervallträning till sin vanliga konditionsträning två gånger i veckan går ner dubbelt så mycket i vikt som de som ”bara” kör på konditionsträning. Rusha 30 sekunder var femte minut när du joggar. Det kommer att ge resultat!

4. Minska lagom på kalorierna
När du äter för lite ställer din kropp in sig på överlevnad – den tror att du svälter. Minska inte plötsligt ditt kaloriintag drastiskt. Forskning visar att kvinnor som äter färre än 1200 kcal per dag minskar sin förbränning med så mycket som 45 procent.

5. Ät frukost
Förbränningen saktar ner när du sover och kommer inte igång ordentligt igen förrän du äter. Skippar du frukost betyder det att det kan gå omkring 18 timmar sedan din senaste måltid. Inte bra! Så även om du inte är hungrig på morgonen, försök att äta så snart som möjligt.

6. Portionera ut dina måltider
Blir du sugen mellan målen? Ge din förbränning en skjuts och dela upp dina måltider i fem eller sex mindre mål i stället för tre stora. Ät var tredje eller fjärde timme. Om det inte passar dig, gå tillbaka till tre mål om dagen men gör dem lite mindre och lägg till ett mellanmål på förmiddagen och ett på eftermiddagen.

7. Sov!
Sömnbrist kan både påverka förbränningen och öka hungern. När du sovit för lite kan du känna dig hungrig trots att du egentligen har ätit tillräckligt. Det beror på att sömnbrist påverkar utsöndringen av cortisol, ett hormon som reglerar aptiten.

8. Drick vatten
Tyska forskare har upptäckt att vattendrickande kan öka kaloriförbrukningens hastighet. Vatten minskar dessutom uppsvälldhet och får dig att känna dig mättare.

9. Hoppa över alkoholen
Att ta en drink före maten får människor att äta runt 200 kalorier extra, visar flera studier. Att dricka alkohol under måltiden är inte heller bra. Alkoholen förbränns nämligen först, vilket betyder att kalorierna från maten i högre grad riskerar att lagras som fett.

10. Satsa på mjölk i stället
De som konsumerar mjölkprodukter med lågt fettinnehåll tre till fyra gånger per dag går ner mer i vikt än de som hoppar över mjölk, ost och yoghurt. Orsaken är att kalcium, tillsammans med andra ämnen i mjölkprodukter, snabbar på förbränningen.

Källa

2011-08-10 11:57 Frida | Kommentarer (0)

Du kan tyvrr inte kommentera denna posten

bara vara Grand Canyon Grand Canyon1
  • Kategorier:

  • Kalifornien

    Kalifornien Kalifornien Kalifornien
  • Nevada

    Las Vegas1 Las Vegas2 Las Vegas
  • Arizona

    Arizona Arizona Arizona
  • Arkiv

  • Alla jag besöker!

  • Bakbloggar

  • Fotobloggar

  • Modebloggar

  • Resebloggar

  • Träning och inspiration

  • New York

    New York New York New York New York Tourn
  • Florida

    Florida Florida Florida Florida Florida
  • New Mexico

    New Mexico New Mexico New Mexico New Mexico
  • Texas

    P3124739 P3124745 P3144770 P3154790 P3164822
  • Oklahoma

    P3124755 P3124756 P3134758
  • Louisiana

  • Mississippi

  • Nashville

  • Alabama

  • Georgia

  • London

    London London (2) London (3)
  • Dublin

    Dublin Dublin (2) Dublin (3)

  • annonser